søndag den 20. januar 2013

Fuldkorns snacks

I går eftermiddags kørte min kæreste, jeg og pigerne i legeland, så pigerne kunne brænde lidt krudt af. Vi havde på forhånd besluttet, at vi ville spise tidligt på en restaurant i nærheden. Men som timerne gik, så blev de mere og mere trætte af leg, så vi forudså hurtigt at det ville være lidt for modigt, at gå ud og spise. Vi havde en halv times kørsel hjem og intet mad var forberedt. Vi blev nødt til at spise dem af, med et pøsehorn fra legelandet. Jeg er IKKE særlig imponeret over for-fabrikeret mad, som tages op af en fryser og drejer rundt i en varme montre i timevis, hvor efter mine piger indtager HVIDT brød, med indhold bestående af alle de værste E-numre og absolut intet næring! Men de kunne lide det. Selvfølgelig er vi ikke fanatiske (overhoved), men kan jeg undgå at købe, ikke økologisk mad som indeholder en masse skidte, så gør jeg det altså!

I dag besluttede jeg mig for at lave en masse små snacks, som jeg kunne fryse ned i små portioner og tage op næste gang vi skal på tur, hvor det igen ikke går efter planen.

Jeg bagte fuldkorns pølsehorn og pizza snegle med spinat. Til stor begejstring for pigerne.

Dej til ca. 16 horn og 16 snegle:

100 g knækkede rugkerner
50 g smør
1½ dl. mælk
25 g. gær
1 æg
2 tsk. groft salt
2 dl. vand
250 g. fuldkornspeltmel
Ca. 250-300 g. hvedelmel, til dejen bliver fast. Jeg har overvejet om jeg skal prøve at undgå hvedemel og skifte det ud med en andet type næste gang. Men er i tvivl om det bliver ligeså godt, da hvedemel er en vigtig ingrediens i det meste gode og saftige brød.

Udover det skal du bruge:

Wienerpølser (økologiske, hvis du vil undgå de værste E-numre (nitrit) Vi køber altid dem fra Hanegal og de smager godt.
Urtekram mosede tomater (en stor flaske, som er fantastisk til al madlaving)
Spinatblade
Revet emmentaler og evt. gedeost. Ideén til fyldet er fra min veninde som er en virkelig dygtig kok.

Kog rugkernerne i en gryde og lad simre i 15 min. Smelt herefter smøret i de varme kerner i kom det i en skål, sammen med mælk og herefter gær. Kom æg, vand og salt i og til sidst melet, til dejen er fast. Stil til hævning i 30 min. Del dejen i 3 portioner og rul de to ud til runde flader. Skær dem hver ud i 8 trekanter. Skær pølsen over på midten og læg en pølse på hver trekant og rul sammen til et horn. Læg det på bagepapiret med spidsen nedad og lad dem efterhæve i 30 min. Pensel dem herefter med æg eller olie og bag dem, til de er gyldne på ca. 200 grader.

Rul den sidste dej ud til en rektangel og smør et tyndt lag tomatsauce ud, efterfuldt af emmentaler, spinat og til sidst tynde skiver gedeost eller lidt mere emmenataler. Rul dejen sammen til en roulade og skær sneglene ud i ca. 1 cm. tykke skiver og læg dem på bagepapiret. Lad dem hæve igen, i ca. 30 min. og bag dem til de bliver gyldne.

Jeg håber at i kan lide dem ;-)


2 kommentarer:

  1. Uha, de snegle ser lækre ud - de vil helt sikkert klæde min madpakke :D

    - Anne

    SvarSlet
  2. Lækkert input - de skal klart noteres. Vi var nemlig på en længere køretur og endte også i grovkøbepølsebrød og boller, da frugten ikke længere kunne mætte de små maver på bagsædet.. Der snakkede vi også om, at være lidt mere forudseende mht 'på-tur'snacks..;)

    SvarSlet