fredag den 11. oktober 2013

Aiayu har åbnet webshop

Synes det er helt fantastisk, at Aiayu har åbnet deres helt egen webshop som både rummer deres WEAR + HOME collection. Jeg er fuldstændig vildt forelsket i Aiayu's strik og jeg knuselsker mit (desværre) eneste item jeg ejer derfra, nemlig min lækre plaid i det blødeste cashlama uld. Jeg drømmer om at supplere med et par sofapuder og den fantastiske multi farvet trøje i 100% babylama, går jeg målrettet efter. Den må blive mit næste luksus køb til mig selv.

Aiayu er et fairtrade projekt, hvor der bliver tænkt på miljøet, dyrevelfærdet og arbejdsforholdene. Cashlama er lamaens svar på Cashmere og produceres i Bolivia, hvor lamaerne stammer fra. Aiayu har været med til at skabe arbejde til flere kvinder, som arbejder under ordentlige forhold. Aiayu producerer mindst muligt sæson betonet kvaliteter, på den måde sparer de miljøet for konstant produktion af indfarvning. Mange af farverne er desuden naturlige farver, så der bruges minimalt tekstil farve, kemi og spildevand.

Vidste i at tekstil branchen, er den mest forurenende branche i verden? Jeg synes det er ret skræmmende! Det er dejligt at Aiayu er med til at gøre en forskel, samtidig med at de bare laver smukt og vidunderligt design til os og skaber arbejde til en masse kvinder.

Hvis i vil læse meget mere om produktionen af Aiayu strik og tektiler, så har jeg fundet dette link på KEA Business Forum, det er virkelig brugbar viden og læsning.


4 kommentarer:

  1. Åh ja! Jeg har været inde på shoppen og drømme et par gange.. Suk. Det er simpelthen så lækre sager. Jeg må ha' fyldt sparegrisen :-)

    SvarSlet
  2. Wow, hvor er de fine! Og så er selve konceptet jo genialt. Jeg arbejder på en skole, hvor vi i den sidste uges tid har beskæftiget os med "Genbrug og miljø" - det var i høj grad skræmmende info vi fik ud af det. Tror netop jeg har luret, hvad mine næste sparepenge skal gå til :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er nemlig ret skræmmende, hvilke ifo man får frem når man begynder at beskæftige sig med emnet! Tænker efterhånden over nærmest alt, når jeg handler og håber at jeg er med til at gøre bare en lille foreskel ;-)

      Slet