lørdag den 6. april 2013

Blomkåls pizza

Rigtig mange spørger om min opskrift på blomkåls pizza,  så selvom den findes mange steder, så får i den gerne her hos mig.

Jeg forsøger at leve glutenfrit, så meget det er muligt. Jeg jeg er overbevist om at det er sundere for kroppen og ens energi samt humør. Hele april måned er for mit vedkommende 'glutenfri' måned (faktisk også sukkerfri og kulhydratfri ) Det lyder meget svært at undgå gluten, men faktisk findes der mange fine alternativer. Man kan altså sagtens bage fx. brød og kage alligevel da der findes alverdens meltyper uden gluten. Jeg vil poste nogle af mine bedste opskrifter, og jeg skal nok komme med en update på, hvordan det har påvirket min krop! Jeg overvejer desuden kraftigt, at fjerne gluten fra mine børns kost, især fra Lua's da hun er er tilbage i sin udvikling og har nogle til tider slemme udsving.
Jeg tænker at det kan få hende lidt mere i balance og at hendes hjerne vil arbejde bedre! I første omgang forsøger jeg at leve 100% uden gluten og min kæreste følger trop, da han faktisk er tilmeldt et stort forsøg om, netop hvordan gluten påvirker kroppen (så det er altså noget der optager os meget herhjemme for tiden). Han har lige været igennem første del af forsøget, hvor han skulle leve af store mængder hvede. Han tog en del kilo på, var træt og uoplagt. Så det er ihvertfald et bevis på at hvede bare ikke er godt!

Opskriften er til 2 pizzaer:

 ½ fintrevet blomkål
1 dl. revet mozerella eller emmentaler (det bruger jeg)
1/4 revet gourgette
1-2 revne gulerødder
2 æg
salt
peber (jeg bruger krydderpeber fra urtekram)

Ælt hele dejen godt sammen og del den ud i to dele på en bradepande. Tryk 'dejen' godt ud, så den hænger sammen og er rund. Bag bunden i oven på 200 grader i ca. 20 min. (10 min. på hver side) Bagefter pyntes den som en helt alm pizza og bages igen til den er klar.

Lav den evt. med frisk parma og rucola som jeg har gjort! Det er virkelig lækkert.

Jeg bruger i øvrigt tit samme opskrift til at lave burgerboller (så skal de bare være lidt tykkere og bages lidt længere) samt 'brød' til en sandwich dagen efter.

Jeg håber at i vil elske den, ligeså meget som jeg gør ;-)




6 kommentarer:

  1. Okay nu spørger jeg altså, men er det rå blomkål der rives eller kogt? Og smager bunden af blomkål eller hvad? Jeg forstår det ikke, men har dælme set den blomkålspizza mange steder ... Jan da godt være det skulke prøves. Nu blev jeg sulten...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe ;) den smager ikke af blomkål, men bare dejlig sund. Det smager altså langt bedre, end de fleste forventer af denne opskrift, så spring ud i det! Og jep, det er bare rå blomkål ;-)

      Slet
  2. Lækkert - tusind tak!!!! Det skal prøves😃

    SvarSlet
  3. Det lyder godt nok lækkert. Jeg er slet ikke stødt på opskriften før, så jeg er da bare glad for du deler :) Den må prøves!

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at kunne inspirere dig ;-) Den må du simpelthen afprøve!

      Slet