torsdag den 1. november 2012

Brombær-Lakrids Marmelade

Selvom brombær sæsonen for længst er ovre, så bliver jeg nødt il at dele denne fantastiske opskrift med jer. Jeg fik for lidt tid siden, plukket de sidste brombær fra min have og fundet frem til denne skønne opskrift. Inspirationen har jeg fra hende her, efter hun på sin Instagram profil, havde postet et meget indbydende billede. Jeg gik straks i gang med at finde frem til det helt rette opskrift og har allerede lavet den et par gange, også med frosne brombær (kun økologiske)

500 g. Brombær
150 g. Rørsukker
2-3 stænger kanel (jeg bruger ægte kanel fra Sri Lanka)
3-4 hele stjerneanis
1 spsk. Rålakrids fra Johan Bülow (smag evt. til efter behov)
1 vanilje stang
1 dl. vand

Kom bær i en gryde med sukker og lad det trække en times tid. Husk at bær skal være hele og ikke må mases. Flæk vanilje stangen og kom korn samt stang ned i massen. Tilsæt vand, kanel og stjerneanis og kog det hele i ca. 10 min. Herefter kommer jeg lakridspulver i og lader det simre ved svag varme i et kvarters tid.

Lad marmeladen køle ned, fjern sterneanis, kanel og vanilje stang og hæld derefter på skoldede glas og stil på køl.

Spis det sammen med Pandekager eller hjemmebagt knækbrød - smager himmelsk!

Opskrift på hjemmebagt knækbrød

1 dl. havregryn
1 dl. hørfrø
1 dl. sesamfrø
1 dl. solsikkekerner
1 dl. tranebær
2 tsk. salt
1 tsk bagepulver
3,5 dl. rugmel (det kan også bages med diverse glutenfrie mel typer, men smuldrer desværre lidt mere)
2 dl. vand
1,25 dl. olie

Bland alle ingredienserne i en skål (skal være vådt og klistret). Del derefter dejen i to klumper og læg det på hver sit bagepapir. Læg et stykke bagepapir over dejen og rul det tyndt med en kagerulle. Fjern det øverste lag bagepapir og læg dejen op på en bradepande og skær passende stykker knækbrød, ud med en pizzaskærer og kom ind i ovnen på 200 grader og bag i 10-15 min. til brødet har en svag gylden farve.

Pigerne og jeg spiser knækbrødet som kiks/snacks, uden noget på og jeg bliver aldrig træt af det!






5 kommentarer:

  1. Uh... når overskuddet er til det, skal jeg helt sikkert prøve at lave den marmelade - MUMS! :)

    SvarSlet
  2. Wow det lyder godt! Skal helt sikkert prøves :-)

    SvarSlet
  3. Jeg har en masse lakridspulver jeg skal have brugt så det er jo oplagt at lave en omgang lækker marmelade :o)
    Mange tak for opskrift

    SvarSlet
  4. Blev god, men...lidt for meget stjerneanis til min smag, så jeg suplerer med lidt flere brombær

    SvarSlet